sobota 5.4.2014 12:04:03 | Svátek má:
Miroslava
KOMENTÁŘ: Jan Keller
Regiony
K technice a podnikání je třeba vést už děti. UP ukáže jak
Zájem o techniku lze probudit už ve školce, motivovat žáky k podnikání lze i na základní škole. Z těchto předpokladů vycházejí dva evropské projekty, které ve spolupráci se sdružením OK4Inovace připravila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.
Pedagogická fakulta UP
30.leden 2014 - 08:16
Proškolené učitelky v mateřinkách budou u
předškoláků při hrách prohlubovat technické dovednosti, na žáky
základních škol čekají například podnikatelské kroužky.
Olomouckenovinky.cz o tom informovala Martina Šaradínová z oddělení
komunikace UP.
Letos na jaře by měl být spuštěn projekt, který se zaměřuje na rozvoj podnikatelských dovedností žáků v Olomouckém kraji. „Nelze všechny děti tlačit k tomu, aby se staly podnikateli, to by se minulo účinkem. Při základních školách ale budeme zřizovat podnikatelské kroužky, na nichž chceme ověřit zájem žáků i účinnost této aktivity. Žáci budou mít možnost setkat se s podnikateli, kteří s nimi vytvoří podnikatelský záměr. Vyzkouší si práci v dílnách na střední škole, takže poznají další prostředí. To všechno pro ně budou nové podněty,“ uvedla proděkanka fakulty a řešitelka projektu Hana Marešová.
Kroužky povedou učitelé čtyř pilotních škol, jako lektoři jim kromě podnikatelů pomohou i studenti fakulty.
Kromě „zážitkové pedagogiky“ pro žáky základních škol odborníci připraví i způsob testování, na jehož základě bude možné podchytit jedince s předpoklady pro podnikání. Tyto žáky pak bude možné cíleně podporovat prostřednictvím dalších aktivit, jež připravuje nebo již částečně realizuje pracovní skupina pro vzdělávání OK4Inovace. Jedná se například o soutěže v oblasti podnikání či motivační stipendia. Při testování pomohou i budoucí učitelé, kteří na školách vykonávají pedagogické praxe.
„Během nich mohou žáky sledovat a na základě předem stanovených kritérií vyhodnocovat, zda mají potřebné kompetence pro podnikání. Patří k nim zejména podnikavost a kreativita,“ doplnila Marešová. Odborníci na závěr vyhodnotí účinnost kroužků i testování. Pokud se osvědčí, mohou metody využít i další školy.
Ve druhém připravovaném evropském projektu se odborníci od letošního léta chtějí zaměřit na rozvoj kompetencí učitelů mateřských škol pro polytechnické vzdělávání dětí. Cílem je pomoci pedagogům v mateřinkách tak, aby dokázali vysvětlit dětem základní technické a přírodovědné otázky.
„Učitelům nabídneme zhruba patnáct vzdělávacích kurzů, které budou zaměřeny jak na rozšíření jejich vlastních kompetencí při práci s dětmi, tak na rozvoj polytechnických dovedností předškoláků. Ve školkách pracují především ženy, které často k těmto oblastem nemají moc blízko. Proto jim chceme ukázat, že i tyto problémy lze s dětmi probrat zábavnou formou. Mohou využít například stavebnice, které pomáhají u dětí rozvíjet zručnost i technické myšlení,“ vysvětlila Marešová.
Spolupracují i zaměstnavatelé
Chystané projekty jsou odpovědí na dlouholeté stesky podnikatelů v Olomouckém kraji, jimž chybí absolventi technických oborů. Podle zaměstnavatelů i pedagogů je třeba vést děti k technice a přírodním vědám od útlého dětství. Druhým cílem je povzbudit zájem příští generace o podnikání a podpořit tak ekonomický rozvoj regionu.
„Víme, co chceme a proč to chceme. Pedagogická fakulta je pro nás přirozený partner, který nám může říct, jak to máme udělat. Hospodářský růst kraje je totiž spojen s podnikatelskou aktivitou,“ uvedl místopředseda správní rady sdružení OK4Inovace Jiří Rudolf.
Univerzita Palackého má novou budovu Pedagogické fakulty
Jednou ze spolupracujících firem je společnost Koyo Bearings Česká republika se sídlem v Olomouci. Výrobce ložisek pro automobilový průmysl a strojírenství zaměstnává 400 lidí. „Náš závod se dlouhodobě potýká s nedostatkem absolventů technických oborů, a musíme proto velmi složitě a náročně přeškolovat jiné absolventy na trhu práce. Nejsme jediní v regionu, kdo tento obrovský problém řeší. Věříme, že projekty podobného rázu umožní postupně zvýšit počet technických absolventů i jejich kvalitu,“ uvedl ředitel společnosti Petr Novák.
(iza, foto: Michal Maňas/Wikimedia)
Letos na jaře by měl být spuštěn projekt, který se zaměřuje na rozvoj podnikatelských dovedností žáků v Olomouckém kraji. „Nelze všechny děti tlačit k tomu, aby se staly podnikateli, to by se minulo účinkem. Při základních školách ale budeme zřizovat podnikatelské kroužky, na nichž chceme ověřit zájem žáků i účinnost této aktivity. Žáci budou mít možnost setkat se s podnikateli, kteří s nimi vytvoří podnikatelský záměr. Vyzkouší si práci v dílnách na střední škole, takže poznají další prostředí. To všechno pro ně budou nové podněty,“ uvedla proděkanka fakulty a řešitelka projektu Hana Marešová.
Kroužky povedou učitelé čtyř pilotních škol, jako lektoři jim kromě podnikatelů pomohou i studenti fakulty.
Kromě „zážitkové pedagogiky“ pro žáky základních škol odborníci připraví i způsob testování, na jehož základě bude možné podchytit jedince s předpoklady pro podnikání. Tyto žáky pak bude možné cíleně podporovat prostřednictvím dalších aktivit, jež připravuje nebo již částečně realizuje pracovní skupina pro vzdělávání OK4Inovace. Jedná se například o soutěže v oblasti podnikání či motivační stipendia. Při testování pomohou i budoucí učitelé, kteří na školách vykonávají pedagogické praxe.
„Během nich mohou žáky sledovat a na základě předem stanovených kritérií vyhodnocovat, zda mají potřebné kompetence pro podnikání. Patří k nim zejména podnikavost a kreativita,“ doplnila Marešová. Odborníci na závěr vyhodnotí účinnost kroužků i testování. Pokud se osvědčí, mohou metody využít i další školy.
Ve druhém připravovaném evropském projektu se odborníci od letošního léta chtějí zaměřit na rozvoj kompetencí učitelů mateřských škol pro polytechnické vzdělávání dětí. Cílem je pomoci pedagogům v mateřinkách tak, aby dokázali vysvětlit dětem základní technické a přírodovědné otázky.
„Učitelům nabídneme zhruba patnáct vzdělávacích kurzů, které budou zaměřeny jak na rozšíření jejich vlastních kompetencí při práci s dětmi, tak na rozvoj polytechnických dovedností předškoláků. Ve školkách pracují především ženy, které často k těmto oblastem nemají moc blízko. Proto jim chceme ukázat, že i tyto problémy lze s dětmi probrat zábavnou formou. Mohou využít například stavebnice, které pomáhají u dětí rozvíjet zručnost i technické myšlení,“ vysvětlila Marešová.
Spolupracují i zaměstnavatelé
Chystané projekty jsou odpovědí na dlouholeté stesky podnikatelů v Olomouckém kraji, jimž chybí absolventi technických oborů. Podle zaměstnavatelů i pedagogů je třeba vést děti k technice a přírodním vědám od útlého dětství. Druhým cílem je povzbudit zájem příští generace o podnikání a podpořit tak ekonomický rozvoj regionu.
„Víme, co chceme a proč to chceme. Pedagogická fakulta je pro nás přirozený partner, který nám může říct, jak to máme udělat. Hospodářský růst kraje je totiž spojen s podnikatelskou aktivitou,“ uvedl místopředseda správní rady sdružení OK4Inovace Jiří Rudolf.
Univerzita Palackého má novou budovu Pedagogické fakulty
Jednou ze spolupracujících firem je společnost Koyo Bearings Česká republika se sídlem v Olomouci. Výrobce ložisek pro automobilový průmysl a strojírenství zaměstnává 400 lidí. „Náš závod se dlouhodobě potýká s nedostatkem absolventů technických oborů, a musíme proto velmi složitě a náročně přeškolovat jiné absolventy na trhu práce. Nejsme jediní v regionu, kdo tento obrovský problém řeší. Věříme, že projekty podobného rázu umožní postupně zvýšit počet technických absolventů i jejich kvalitu,“ uvedl ředitel společnosti Petr Novák.
(iza, foto: Michal Maňas/Wikimedia)
Nejčtenější
Domníváte se, že nás veřejnoprávní média informují objektivně o dění na Ukrajině?
Kurzy
1 $ | USD | 20.02 Kč |
1 € | EUR | 27.44 Kč |
1 £ | GBP | 33.19 Kč |
1 CHF | CHF | 22.44 Kč |
100 руб | RUB | 56.70 Kč |
Akcie
NWR
12.5 | AAA Auto
24 |
CETV CME
63.5 | ČEZ
562 |
ECM
25.5 | ERSTE GROUP BANK
704.8 |
FORTUNA
133 | KITD
5.2 |
KOMERČNÍ BANKA
4810 | NWR
272 |
ORCO GROUP
17.2 | PEGAS NONWOVENS
601 |
PHILIP MORRIS ČR
11450 | TELEFÓNICA O2
298.1 |
UNIPETROL
143.2 | VIG
998 |