Zájem o techniku lze u dětí probudit už v mateřské školce, vhodnou
půdou pro motivaci žáků k podnikání je i základní škola. Z těchto
předpokladů vycházejí dva evropské projekty, které ve spolupráci se
sdružením OK4Inovace připravila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého
v Olomouci. Proškolené učitelky v mateřinkách budou u předškoláků při
hrách prohlubovat technické dovednosti, na žáky základních škol čekají
například podnikatelské kroužky.
Letos na jaře by měl být spuštěn projekt, který se zaměřuje na rozvoj
podnikatelských dovedností žáků v Olomouckém kraji. „Nelze všechny děti
tlačit k tomu, aby se staly podnikateli, to by se minulo účinkem. Při
základních školách ale budeme zřizovat podnikatelské kroužky, na nichž
chceme ověřit zájem žáků i účinnost této aktivity. Žáci budou mít
možnost setkat se s podnikateli, kteří s nimi vytvoří podnikatelský
záměr. Vyzkouší si práci v dílnách na střední škole, takže poznají další
prostředí. To všechno pro ně budou nové podněty,“ uvedla proděkanka
fakulty a řešitelka projektu Hana Marešová. Kroužky povedou učitelé čtyř
pilotních škol, jako lektoři jim kromě podnikatelů pomohou i studenti
fakulty.
Odborníci vytipují malé podnikavce
Kromě „zážitkové pedagogiky“ pro žáky základních škol odborníci
připraví i způsob testování, na jehož základě bude možné podchytit
jedince s předpoklady pro podnikání. Tyto žáky pak bude možné cíleně
podporovat prostřednictvím dalších aktivit, jež připravuje nebo již
částečně realizuje pracovní skupina pro vzdělávání OK4Inovace.
Jedná se například o soutěže v oblasti podnikání či motivační
stipendia. Při testování pomohou i budoucí učitelé, kteří na školách
vykonávají pedagogické praxe. „Během nich mohou žáky sledovat a na
základě předem stanovených kritérií vyhodnocovat, zda mají potřebné
kompetence pro podnikání. Patří k nim zejména podnikavost a kreativita,“
doplnila Marešová. Odborníci na závěr vyhodnotí účinnost kroužků i
testování. Pokud se osvědčí, mohou metody využít i další školy.
Vztah k technice budou hledat učitelky i děti v mateřinkách
Ve druhém připravovaném evropském projektu se odborníci od
letošního léta chtějí zaměřit na rozvoj kompetencí učitelů mateřských
škol pro polytechnické vzdělávání dětí. Cílem je pomoci pedagogům v
mateřinkách tak, aby dokázali vysvětlit dětem základní technické a
přírodovědné otázky. „Učitelům nabídneme zhruba patnáct vzdělávacích
kurzů, které budou zaměřeny jak na rozšíření jejich vlastních kompetencí
při práci s dětmi, tak na rozvoj polytechnických dovedností
předškoláků. Ve školkách pracují především ženy, které často k těmto
oblastem nemají moc blízko. Proto jim chceme ukázat, že i tyto problémy
lze s dětmi probrat zábavnou formou. Mohou využít například stavebnice,
které pomáhají u dětí rozvíjet zručnost i technické myšlení,“ vysvětlila
Marešová.
Spolupracují i zaměstnavatelé
Chystané projekty jsou odpovědí na dlouholeté stesky podnikatelů v
Olomouckém kraji, jimž chybí absolventi technických oborů. Podle
zaměstnavatelů i pedagogů je třeba vést děti k technice a přírodním
vědám od útlého dětství. Druhým cílem je povzbudit zájem příští generace
o podnikání a podpořit tak ekonomický rozvoj regionu. „Víme, co chceme a
proč to chceme. Pedagogická fakulta je pro nás přirozený partner, který
nám může říct, jak to máme udělat. Hospodářský růst kraje je totiž
spojen s podnikatelskou aktivitou,“ uvedl místopředseda správní rady
sdružení OK4Inovace Jiří Rudolf.
Jednou ze spolupracujících firem je společnost Koyo Bearings Česká
republika se sídlem v Olomouci. Výrobce ložisek pro automobilový průmysl
a strojírenství zaměstnává 400 lidí. „Náš závod se dlouhodobě potýká s
nedostatkem absolventů technických oborů, a musíme proto velmi složitě a
náročně přeškolovat jiné absolventy na trhu práce. Nejsme jediní v
regionu, kdo tento obrovský problém řeší. Věříme, že projekty podobného
rázu umožní postupně zvýšit počet technických absolventů i jejich
kvalitu,“ uvedl ředitel společnosti Petr Novák.
OK4Inovace je zájmovým sdružením právnických osob, jeho úkolem je
podporovat vznik, rozvoj a komerční uplatnění inovací vytvářených ve
firmách i výzkumných institucích. Sdružení se podílí na aktivitách,
které mají podpořit hospodářský rozvoj regionu zejména v oblasti
vzdělávání, lidských zdrojů a marketingu. Jeho členem je také Univerzita
Palackého.
Zprávu zpracovala Martina Šaradínová, oddělení komunikace UP
K technice a podnikání je třeba vést už děti. Pedagogická fakulta ukáže jak
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Knihkupectví
Využijte nabídku slev pouze pro školy a učitele!
Nabízíme
exkluzivní slevy 10 až 25 % na veškerou literaturu Computer Press,
jednoduché ovládání pro školní i soukromé nákupy a rychlé dodávky zboží.
Odkazy
- DZS - European Schoolnet
- ECDL-CZ
- Jeden svět na školách
- Junioroom.cz - multimediální školicí centrum
- LinuxEXPRES
- Moderní-Dějiny.cz
- MŠMT
- Národní síť environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
- OnlineCourses.com
- Pedagogicke.info
- RVP.CZ - Metodický portál
- Stopy totality - školní vzdělávací projekt
- Učitelské listy
- Varianty - vzdělávací program společnosti Člověk v tísni
- Zmizelí sousedé - projekt
- Ústav pro studium totalitních režimů - vzdělávání
Témata článků
1:1
(11)
analýza
(7)
anketa
(59)
Aplikace
(15)
audio
(19)
Bezplatně
(39)
BYOD
(16)
causy
(528)
CERMAT
(98)
CLIL
(6)
cloud
(6)
dokument
(904)
DUM
(104)
DVPP
(22)
DZS
(9)
e-knihy
(208)
EDUin
(247)
ESF
(771)
eTwinning
(26)
EU peníze školám
(253)
evaluace
(7)
FAQ
(48)
fejeton
(2)
festival
(7)
financování
(211)
glosa
(4)
gramotnosti
(35)
hodnocení
(4)
ICT
(1495)
infografika
(24)
informatika
(2)
inkluze
(50)
inovace
(3)
IWB
(22)
Jak na DUM
(11)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(15)
kniha
(703)
knihy
(776)
konference
(50)
konkursy
(7)
kurikulum
(18)
licence
(3)
migrace
(1)
mládež
(2)
MOOC
(8)
myšlenkové mapy
(4)
MŠMT
(1693)
NAEP
(13)
NIDM
(57)
NIDV
(72)
nová maturita
(1073)
NÚOV
(55)
NÚV
(66)
odkazy
(122)
OECD
(48)
open source
(11)
Ostatní
(6)
Pedagogika
(1255)
petice
(4)
PIRLS
(5)
PISA
(27)
polemika
(1352)
pozvánky
(680)
PR článek
(1109)
prezentace
(24)
program
(32)
projekt
(276)
projekty
(169)
právní poradna
(322)
průzkum
(41)
přednáška
(6)
Přečtěte si
(1551)
Přijímačky
(47)
recenze
(15)
redakce
(11)
RVP
(560)
satira
(21)
SCIO
(104)
sexuální výchova
(1)
SKAV
(45)
soukromé školy
(2)
soutěž
(290)
standard
(117)
statistika
(23)
TEDx
(8)
testování
(384)
TIMSS
(7)
tipy
(15)
tisková zpráva
(1875)
top
(122)
trh práce
(1)
učebnice
(6)
video
(258)
Volby 2013
(40)
vzdělávací politika
(289)
VÚP
(53)
výzkum
(134)
Zprávy
(1114)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČTK
(36)
ČŠI
(216)
Škola21
(2)
školství
(2704)
MŠMT.CZ
- MŠMT nepodporuje návrhy poslankyně Putnové na vzdělávání romských dětí
- seminář "Vzděláváním k integraci Romů" - 17.4.
- MŠMT podpoří cizojazyčnou výuku a vzdělávání pedagogů v ICT
- MŠMT se zavázalo nezveřejňovat žebříčky škol
- Sebehodnocením poznáte své silné i slabé stránky (Rozhovor – Pilotáž systému OLINA)
Přímo řízené organizace MŠMT
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů
na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se
stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším
diskusím.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Technický kontakt: J4W s.r.o.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
3 komentářů:
Proškolené učitelky v mateřinkách budou u předškoláků při hrách prohlubovat technické dovednosti
To chválím.
Technická zdatnost prospěje především samotným učitelkám.
Rozhodně by ale u dětí měly začít technikou dovednosti utřít si zadek, ne-li technikou včasného příchodu na toaletu a samostatného výkonu potřeby.
Bývaly doby, kdy děti leccos pochytily motáním se kolem svých tátů v garáži nebo v dílně. Tu něco podržely, tu přinesly. Třeba třinácku klíč.
Zdá se, že není daleko doba, kdy budoucí maminky místo hlazení si bříška, zpívání a povídání si se svým ještě nenarozeným děťátkem budou mlátit kladivem do kovadliny, protože v Holomóci městě mají absťák z neúrody švestek.
Jen bych technické inovátory rád upozornil na skutečnost, že se v mnohých školách, natož pak mateřských, bojí dát dětem do ruky nůžky, aby si nevypíchly oko.
Hele, není mi ale vůbec jasné, proč ze základek docházejí na průmky, když mají vlastní dílny a v nich techničky. Nebo snad už ne? Tak ať si na tejbletech jedna k jedné o tom pouští vídea z jůťubu.
Máte pravdu, pane Blaho. To jsme to dopracovali. Technická výchova se bude asi už dělat jen v rámci jednorázových projektů. Humorné je, že jsme ji nejprve museli zlikvidovat. Tady na PedF zrovna umřel i specializovaný obor TIV. Budeme se holt muset naučit programovat roboty, kteří budou vše dělat za nás. To utírání zadků určitě zvládnou již co nevidět.
Si říkám, jak to mají třeba u Hausnerů na Lupáčovce.
Nosí si děti do školy každé svůj vlastní chytrý svěráček?
Okomentovat